Tuesday, January 19, 2010

Ujian adalah Bunga dan Ubat

Salam..
untuk saya Ujian adalah Bunga dan Ubat..

siapa yg tidak tahu erti makna "ujian" ??mstilah semua pn tahu..

dri segi pendapat saya ujian dari Allah Taala yg pengasih..
ada yg seindah bunga yang membawa kita kearah kebaikan
dan ada ujianNya yang kita terasa garam yang memberikan pengajaran dn iktibar..

Dalam ujian adanya derita..
dalam derita adanya ubat
dalam ubat adanya bunga..
dengan berbungalah hati kecil
merasa kemanisan iman..^^

sebenarnya ujian Allah Taala dtg dari setiap penjuru kehidupan..
dari segi nikmat cth kekayaan , anak2 , pangkat , dari segi dalam perhubungan cth keluarga , persahabatan..dan banyak lagi..

cuma kita tidak sedari..bahawa sesungguhnya pengalaman menghadapi ujian itu adalah cikgu untuk mengajar kita bahawa kita harus tabah meniti kehidupan ini, bukankah hebatnya sungguh ujian Allah Taala kpada Nabi yg sayangi
hidup tanpa melihat wajah abah Nabi yg tercinta..
dengan kesusahan bersama bonda yg memelihara baginda..
kematian kekasih yg tercinta Siti Khadijah..
dan lain lagi..
tetapi Nabi ttp menjalani hidupnya dngn penuh tabah..kerana
"sesungguhnya Allah bersama dengan orang yang sabar"...

Ujian membuatkan kita smkin kuat..
kukuh..dan lebih pandai mengurus dari segi kesabaran untuk terus hidup..
kerana org yg banyak diuji..itu tandanya Allah ingat padanya..
kerana seperti kata Kumpulan band D'Masiv..
Hidup Adalah Anugerah..

Syukuri apa yang ada
hidup adalah anugerah
tetap jalani hidup ini
melakukan yang terbaik

tak ada manusia
yang terlahir sempurna
jangan kau sesali
segala yang telah terjadi

Tuhan pasti kan menunjukkan
kebesaran dan kuasanya
bagi hambanya yang sabar
dan tak kenal putus asa

yang tak kenal putus asa..

Renugnkan kata terkahir ini..

"bila saya kenyang..saya boleh sentiasa bersyukur kepada Allah,dan bila saya lapar..saya boleh mengadu pada Allah.."
itulah kata Nabi Muhammad Yang Indah Budi Pekertinya..

No comments: