Friday, August 12, 2011

Nak Happy ? Jom Kita Belajar dengan yang Memiliknya ! =)

“Learn Happiness with the Owner’s..’’

Bahagia itu bukan Pilihan tetapi Keinginan.. ‘Happiness is not Optional but it is a
Desire’

Assalamualaikum para pencinta Tuhan.. Khaifaluqa? Hehe.. sedang berjinak dan bermanja dgn bahasa Arabia. Ingat ‘Language is the art’s in Da’wah’. Tunjukkan ! Islam is the religion of ‘creativity’ !

SubhanaAllah, Terima kasih pd Ustaz Pahrol Juoi dan seorang Prof yg memberikan tazkirah hati disaat di Ikim FM sebenar tadi ,Sebuah pepatah mutiara yg cukup Indah..

"Belajarlah Pelajaran Bab-Bab Bahagia dengan Allah , Janganlah belajar Bahagia dengan Syarat.."

Alhamdullilah , dipagi yang baraqah ini diisi dengan tasbih dari setiap yang dicipta untuk yang mencipta.Semoga Menjadkan diri , jiwa dan iman dihati kita.. terus di'update dan meng'update..ertinya ,

''Insan yang bahagia adalah yg belajar pengajaran hari semalam demi kebahagiaan esok hari..''

Benar sekali , saya tersentuh disaat ada sebuah kisah benar dari negara barat yg dicerita oleh seorang Prof. Wallahi ! Tersentuh bila mendengarnya.. Ia dimulakan apabila seorang anak yang bercita-cita tinggi demi menjadi seorang ‘Ahli Motivasi’.. Tetapi ia memendam sakit , pendamnya begitu diuji kuat sekali.. Kerana kelakuan bapanya yang teruk.. Sentiasa mabuk. Ia pendam , dan pendam..
Sehingga ada suatu saat , Bapanya meninggal dunia. Dan bila disaat menziarahi kubur bapanya. Ia menundukkan wajah dan melafazkan kata-kata dari hati paling dalam..
“ Daddy.. I Forgive and I Love You..’’ Allah ! Allah !.. Semenjak itu ‘career’nya menjadi terpesona indah. Menjadi ‘motivator’ yang hebat.


Maaf jika kali ini ‘post’ agak panjang , sebab saya mungkin tak ‘online’ seketika kerana ada hal yang memanggil. Jadi kerinduan ‘mengisi jiwa’ dengan mengisi ilmu bagi yang lain.

Tadi ada sebut bahawa ‘jangan belajar bahagia dengan syarat’.. Ertinya mudah.
“Sometimes’ in a ‘TIMES’ you must learn to be ‘Solo..’ Jangan bergantung dan terikut dengan orang lain. Kalao kita ber’bahagia kerana ada ‘boy/girl friend’. Kita salah sekali. Kerana orang yang bahagia akan belajar kepada yang Memilikinya. Belajarlah dengan mengisikan Input ‘Ilmu dan Pengalaman.’

Dan saya ingin berkongsi 3M Punca VIRUS KEBAHAGIAAN.. 3T sebagai Solusinya. Insya’Allah..
1 Menyesal ---- > Tengok ALLAH Bukan MANUSIA.
2.Merungut ---- > Tengok YANG Kita ADA.
3.Mengeluh ---> Tengok ORANG yang TIDAK Ada.

Ini resepi-resepi yang dengan izinNya , semoga bisa menjadikn mengetuk sifat motivasi untuk terus berusaha , berusaha , berusaha !

‘Siapa yang Mengetuk , pasti Akan dibuka Pintunya..’ Betul tak ? Tapi harap2 adalah orang didalam rumah itu. Hehe..

“World is Happy , Happy is for World..’

Banyak yang mentafsirkan tentang konsep dunia, Ada yang kata Dunia itu seakan tanam-tanaman supaya kita kutip hasilnya diAkhirat kelak , ada yang kata bak seperti Bangkai.. hanya ‘Anjing-Anjing’ yang memakannya. Jangan salah faham.. itu ertinya , mereka yang mnjadikan Dunia sebagai ‘Pelabuhan Dosa.’

Tetapi ana pegang satu kutipan hikmah dari Nabi Isa dalam Kitab Ihya Ulumuddin,
‘’ Dunia itu adalah Jambatan sahaja, tiada yang Bina Rumah atas Jambatan..’’ Allah.. Hebatkan katanya , bergelonjak dengar !

‘’Life is in You , Life is in your Eye..’

Ertinya , Kehidupan terbina atas pandangan kita sendiri. Ingat , masalah tidak dapat ‘ditepis’ tetapi ‘Derita dan Kebahagiaan’ itu adalah Pilihan. Choose your way please , there’s no traffic light. Yang menyekat anda memilih jalan. But , Remember you what you are in the past. Jadi binalah kehidupan kita dengan sebaik keputusan. Anda pasti.? Tiada talian Hayat.. Except taQwa Line.

Sekuntum terakhir adalah letakkan dua keyakinan dalam hati kita ini.

“The Sense of the ‘End’ and the God conscious’
Keyakinan pada Akhirat adalah mata hati untuk merasai Tuhan itu Ada.
Contohnya.

“Orang yang melihat Lipan.. Mesti takut bukan kena sengat ! Tapi cuba kalao nampak haRimau’

Mesti dia akan takut Harimau dari Lipan bukan?
Begitu Jualah Akhirat..

“Fear the Future even you can’t see it..’’

Semua dari yang Mencipta. Allah Knows Best..
Salam Sehangat Kasih..
dari Surya.. :)

No comments: